Een dag op zee en Akureyri (IJsland)

3 september 2022 - Akureyri, IJsland

Vandaag een dag op zee, dus een dag zonder vast programma. De dagen aan boord zijn intensief door de vele indrukken die we op doen. Dus vandaag een lazy Day. We doen weer mee met Trivia en dit keer winnen we, we hebben een medaille op zak haha. De zee is onrustig en het is erg mistig. Dus gedurende enkele uren gaat de misthoorn om de 2 minuten af. Omdat we verder richting IJsland gaan, gaat ook nu de tijd een uur terug.

Akureyri IJsland. Na een hobbelige en mistige nacht bevaren we de IJslandse wateren. Rond half 8 varen we het fjord binnen en komt de loods aan boord. Ondanks de lage temperatuur van 8 graden staan we buiten op het dek om de schoonheid van IJsland te bewonderen. Het landschap is grimmiger dan Noorwegen maar hier in Akureyri is het overwegend groen. Als we Akureyri binnenvaren is het mistig, wat IJsland nog mystieker maakt. Na een lekker stevig ontbijt gaan we van boord en gaan we op eigen gelegenheid Akureyri verkennen. Ondertussen is de mist opgetrokken en breekt er een waterig zonnetje door. In de verte zien we de beroemde kerk van Akureyri al. Deze staat op het hoogst gelegen bewoonbare deel van de stad. Statig torent ze boven de stad uit. We moeten 120 traptreden beklimmen om de kerk te kunnen bezichtigen en vanaf daar hebben we een geweldig uitzicht over de stad en de haven. Na het kerkbezoek vervolgen we lopend onze weg naar een botanische tuin. Dit verwacht je niet in IJsland maar schijnbaar is het hier een goed klimaat voor want de botanische tuin staat in volle bloei. We wandelen terug door de winkelstraat. Behalve voornamelijk souvenirwinkeltjes zijn er 3 wolwinkels. Genoeg te zien dus maar niet om te kopen: in de wolwinkels ligt alleen wol van een Nederlands merk dat in Nederland aanzienlijk goedkoper is. Halverwege de middag gaan we terug naar het schip wat elke keer na een uitstapje weer voelt als thuiskomen. Het is eke dag weer fijn om wakker te worden in een andere stad en toch maar 1 keer je koffer uit te hoeven pakken. Om 19.00 uur laat het schip Akureyri achter haar en begint het al snel weer mistig te worden en maken we ons op voor de tocht naar Isjafjordur (IJsland) waar we morgen aan zullen komen.

1. Leo:
    3 september 2022
    Zie het gewoon voor me wat jullie beleven, IJsland staat op mn bucketlist, wie weet!
    Geniet ervan
  2. Rob:
    Dure wol? Ze hebben daar toch zeker wel schapen? 😜
    Maar leuk dat jullie de kerk hebben bezocht, ook het interieur?
    Ben benieuwd naar de foto’s!
  3. Carin:
    4 september 2022
    IJsland staat nog op t lijstje om ooit te bezoeken..de grilligheid en ruwheid plus schoonheid van de natuur . De wol duurder ....ik denk dat veel producten duurder zijn dan op t vaste land
    Fijne reis verder ..ik hoop iets rustiger voor jullie 🌊
  4. Arthur&Judith:
    4 september 2022
    De cruisedirector (een Nederlander die al vier maanden aan boord is) waarschuwde ons voor de hoge prijzen in Noorwegen en IJsland. We konden merken dat hij nog niet goed op de hoogte was van de gestegen prijzen in Nederland. We zijn voor de grap een supermarkt ingelopen in Noorwegen en IJsland, en veel dingen zijn even duur, of soms zelfs goedkoper als in Nedeland.....