Bergen Noorwegen and the end of the cruise.

17 september 2022 - Bergen, Noorwegen

Na een hele onrustige en hobbelige nacht komen we al vroeg aan in Bergen. We zijn hier al eerder geweest deze cruise, toen was het zonovergoten. Vandaag is het een druilerige dag dus we besluiten eerst nog even aan boord te blijven. Toch breekt in de loop van de dag heel voorzichtig een waterig zonnetje door en gaan we lopend naar de "magic icebar". Het is rond het vriespunt dus we krijgen een speciale jas aan en handschoenen. Er zijn grote ijssculpturen gemaakt door bekende Noorse kunstenaars. We krijgen een lekker drankje en na een uurtje zoeken we de buitenlucht weer op. Het is buiten 10 graden dus dat voelt na de ijsbar wel lekker aangenaam aan. We maken nog een wandeling door de haven waar ook nog andere cruiseschepen liggen, o.a. de Hurtigruten, een Noorse cruisemaatschappij. Bij terugkomst op het schip raken we in gesprek met een echtpaar dat voor het eerst aan het cruisen is. We vinden het leuk dat we onze eigen ervaringen kunnen delen en antwoord kunnen geven op hun vragen. Net voor vertrek kondigt de Kapitein aan dat er een sterke noordenwind staat en dat we straks op open zee hoge golven en veel deining kunnen verwachten. Geen fijne mededeling dus we bereiden ons er alvast op voor. Gelukkig staat de wind gunstig en heeft Judith dit keer geen last van zeeziekte. We hebben weer een heerlijk diner en besluiten om wat eerder dan normaal onze hut op te zoeken want de afgelopen nachten heben we slecht geslapen door de deining en alle geluiden van het schip dat krakend haar weg zocht op de hoge golven.

Vandaag de laatste dag van de cruise. De wind is nog steeds niet gaan liggen en de golven zijn nog steeds hoog. Er waren vannacht wat werkzaamheden op ons dek wat mogelijk te maken had met de storm . We zijn blij dat het weer ochtend is en dat het langzaam licht begint te worden. Voor de rest hebben we een lazy day. We nemen alvast afscheid van een paar bemanningsleden  die we morgenochtend waarschijnlijk niet meer zullen zien. Het is al met al een fijne relaxte dag. We komen net terug van ons laatste diner aan boord. De koffers staan weer ingepakt. We kijken terug op een geweldige cruise van 3 weken. We hebben zoveel gezien en meegemaakt dat het voor ons gevoel veel langer dan 3 weken geleden is dat we aan boord stapten. We hebben intens genoten van de natuur in Noorwegen en IJsland en onze whiskyervaringen in het prachtige Schotland. Heel erg moe maar ook zeer voldaan en dankbaar sluiten we dit laatste hoofdstuk van ons reisblog. We zien ernaar uit om morgen weer uitgerust en opgeladen, met al onze mooie ervaringen in Rotterdam af te stappen en morgenmiddag weer in ons eigen veilige vertrouwde huisje binnen te stappen!

We willen jullie allemaal bedanken voor jullie betrokkenheid en leuke reacties, het was erg leuk om jullie op deze manier deelgenoot te maken van deze prachtige cruise. Het lukte niet altijd om foto's te plaatsen maar we gaan zeker nog een fotoboek maken wat we ook graag met jullie willen delen.

We hopen jullie allemaal gauw weer te ontmoeten in goede gezondheid, en nu op weg naar "home sweet home"!

Liefs, Arthur & Judith

1. Leo:
    18 september 2022
    Jullie beiden hartelijk dank voor dit mooie reisverslag, goede en veilige terugreis, groet Leo
  2. Carin:
    18 september 2022
    Bedankt voor de prachtige verhalen...verhalen waarin je meegezogen werd en met zoveel liefde over mooie stukken natuur ..de fjorden verteld ...de prachtige foto's 🤗. Fijne en veilige reis terug naar huis en knuffelse met de hondjes.
    Tot gauw 🥃🐾
  3. Monica:
    18 september 2022
    Wat gaaf dit allemaal te lezen fijn jullie weer veilig thuis zijn
  4. Hama:
    18 september 2022
    Ik heb erg genoten van jullie reisverslag. Geweldig.