Alesund - Noorwegen

16 september 2022 - Ålesund, Noorwegen

Na de prachtige fjorden achter ons te hebben gelaten, kiezen we weer het ruime sop en komen we aan in Alesund.
In 1904 is door een grote brand het hele stadscentrum afgebrand, wat toen alleen bestond uit houten huizen en gebouwen.
Omdat Alessund een belangrijke handelspositie had is de stad volledig herbouwd, maar nu alleen met stenen huizen en gebouwen, alles in de Jugendstill.
De stad heeft daardoor een prachtige uitstraling, met uitbundige kleuren. In de tweede wereldoorlog was de stad van onmiskenbaar belang voor de Duitse bezetters en is nog steeds een belangrijke grote stad in Noorwegen.
We zijn hier al geweest in 2016 en toen hebben we het hoogste uitzichtpunt in deze regio beklommen, dus vandaag kiezen we ervoor om gewoon door de gezellige (winkel) straatjes te wandelen. Alesund is een eiland dat aan 3 kanten wordt omgeven door de Atlantische oceaan. We lopen naar een vuurtoren, maar eenmaal daar aangekomen is de vuurtoren helaas niet open voor bezoekers. Maar vanaf hier is het een prachtig uitzicht op de stad. We bezoeken een antiekwinkeltje wat nog helemaal de sfeer uitademt van vroeger tijd. Via kleine en steile trappetjes beklimmen we een heuvel waarop een grote kerk is gebouwd. Vanaf dit punt is het uitzicht op de stad nog mooier. Het is een regenachtige dag en de temperatuur is maar rond de 9 graden. We gaan dus ook al snel weer terug naar het schip.
We nemen een duik in het zwembad wat op het Lido dek binnen is, maar ook daar is de temperatuur al snel gezakt.
Vanavond hebben we weer een lange zeereis voor de boeg, op open zee en gaan we onderweg naar Geiranger, wat ons betreft het mooiste fjord in Noorwegen. We kijken er nu al naar uit!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Leo:
    16 september 2022
    Wederom n mooi verhaal, al op de terugreis?