Eidfjord - Noorwegen

15 september 2022 - Eidfjord, Noorwegen

In 2016 heeft Eidfjord ons hart betoverd: we werden toen geraakt door het prachtige fjord, de hoge rotswanden en de prachtige natuur. Nu, september 2022, dus ruim 6 jaar verder heeft Eidfjord nog steeds diezelfde magische aantrekkingskracht.
We meren al vroeg aan in Eidfjord, het is nog donker. Het fjord ligt er sprookjesachtig bij en hier en daar gaan de lichten aan in de kleine huisjes op de steile berghellingen. Langzaam wordt Eidfjord wakker, dus direct na het ontbijt stappen we van het schip af en laten we ons eerst overweldigen door alles wat we zien, ruiken en horen. Vandaag gaan we er op eigen gelegenheid op uit. Er is genoeg te zien in het dorp zelf dat alle faciliteiten biedt die een toeristisch bergdorp in de fjorden kan bieden:: toeristische sight-seeings, de hop on-hop of bus en natuurlijk souvenierswinkeltjes.
We gaan een bergwandeling maken van 5,5 kilometer. Op zich is een wandeling van 5,5 kilometer niet zo lang lopen, maar gezien we een bergwandeling gaan maken, zal dit iets minder gemakkelijk gaan dan een gewone wandeling. Het pad loopt door een bos en we ruiken de dennenbomen; naast ons stroomt een riveriertje, het is het laatste stuk van een waterval. Het enige dat we horen is het geruis van het water en de wind door de boomtoppen. Al snel gaat het pad wat steilier omhoog maar het is een prachtige klim. Na 3 kwartier komen we boven en zien we de bomengrens. Dan is het een heel stuk vlak en groen en bebost en lopen we verder. We passeren een grafheuvel, deze is niet meer in gebruik maar in de oorlog is deze in gebruik genomen. Het is nu bedekt met een dikke laag mos en vormt een natuurlijk geheel met de bosachtige omgeving. De wandeling gaat nu steeds verder naar beneden. We passeren diverse bergboerderijtjes met wat schapen die tevreden staan te grazen. We kijken uit op een hele grote weide en zien daar een bergboerderij zoals vroeger in de film Heidi. Met een beetje fantasie kon je Peter en Heidi al zien rennen in de wei, op weg naar opa. Een stuk verder naar beneden komen we op een prachtig uitkijkpunt waar we het schip in de verte zien liggen. We kletsen nog even bij met wat 'cruisevrienden' die we een aantal jaar geleden tijdens een andere cruise hebben leren kennen en nu tegenkomen op dit uitzichtpunt. Het wandelpad gaat nu steil naar beneden en voordat we het weten zijn we weer beneden in het dorp waar we nog even langs de winkeltjes lopen en daarna weer terug gaan naar het schip.

Om 15.00 uur vertrekken we weer met het schip. We liggen heel diep in het fjord en dat betekent dat we nog uren moeten varen voordat we het fjord uit zijn en weer terug kunnen naar volle zee om onze reis te vervolgen naar Alesund.
Het varen door de fjorden is prachtig, we worden aan alle kanten omgeven door steile berghellingen, kleine bergboerderijtjes, een aantal watervalletjes en af en toe vallen de zonnestralen in bundels precies op een rots waardoor een compleet dorp in het volle zonlicht ligt. Die watervalletjes lijken van zover heel smal maar als we er dichtbij varen, zien we ook hier het water werkelijk naar beneden storten in het fjord.
We zoeken een plekje op het dek om foto's te maken en om de fjorden niet alleen te zien, maar in te ademen en voor zover we kunnen, te omarmen. We nemen de beelden in ons op om ze nooit meer te vergeten. Met een verdrietig maar tegelijkertijd ook dankbaar gevoel denken we aan Pa en Ma: wat hadden we ze dit graag nog een keer laten zien......
Het was een prachtige dag op Eidfjord. We laten de fjorden achter ons en komen op open zee. De zon zakt langzaam in de zee. Een prachtige afsluiting van een prachtige dag!

1. Leo:
    15 september 2022
    Alweer een heerlijk verhaal met prachtige foto’s! Toch fijn om zo mee te kunnen genieten 😋. Geniet nog even van al dit moois!
  2. Leo:
    15 september 2022
    Weer n mooi verslag, geniet ervan deze laatste week!
  3. Rob:
    16 september 2022
    Indrukwekkend!!!! En ja, het is ook een emotionele plek natuurlijk…. Verdriet om wat er niet meer is, maar ook dankbaarheid voor de herinneringen 😊