Isafjordur IJsland - 3 september 2022

4 september 2022 - Ísafjörður, IJsland

Het is vandaag zaterdag 3 september.
Na opnieuw een zeer mistige nacht en dus met de misthoorn om de 2 minuten, varen we rond 7 uur het fjord binnen van Isjafjordur.
Het is 8 graden en dus heel erg fris maar toch staan we al vroeg buiten op het dek omdat er ontzettend veel moois te zien is.
IJsland is tot nu toe veel groener dan we hadden verwachten. Overal grazen schapen, is het gras ingekuild en zijn de steile rotswanden met groen mos bedekt.
Vandaag zal het schip niet aanmeren aan de kade maar gaan we voor anker. We worden met tenders (lifeboats) naar de wal gebracht, wat op zich al een hele logistieke operatie is.
We gaan al vroeg op pad voor onze excursie: kajakken in het fjord.
Het water is ijskoud maar erg kalm. We hebben eerder gekajakt maar dat was in een fjord in Noorwegen. Hier ziet het er totaal anders uit.
We zijn met een groepje van 9 kajakkers en 2 man begeleiding.
We krijgen instructies en worden in een reddingsvest en een soort schort gehesen waardoor onze benen in ieder geval lekker warm blijven.
Opnieuw treffen we het met het weer: de zon begint langzaam door te breken.
Het is adembenemend stil in het fjord. Het water is rimpelloos en zo helder dat we tot op de bodem kunnen kijken.
De begeleiders vertellen onderweg veel over IJsland en specifiek over dit fjord. Al kajakkend passeren we het 'vliegveld' van Isafjordur, waar 2 keer per dag (maar alleen bij gunstige weersomstandigheden) een vliegtuig landt. De begeleiders houden stil en wijzen ons op een nieuwsgierige zeehond die al spelend om ons heen zwemt. Even later kajakken we langs een soort van zandbank waarop een hele groep zeehonden heerlijk ligt te zonnen.
Verderop komt er heel dichtbij een vliegtuigje over ons heen dat zal gaan landen op het vliegveld.
We genieten van de prachtige kajaktocht. Het vraagt veel inspanning dus we voelen niets van de kou.
Eén van de begeleiders vertelt dat er een aantal weken geleden een moeder Orka met haar 2 kalven is gezien in dit fjord. Er werden allerlei acties op touw gezet omdat de verwachting is dat Orca's niet genoeg te eten hebben in een fjord. Moeder Orka trok zich niets aan van de hulpverleningsacties en zwom na een aantal dagen zelf met haar 2 kalven uit het fjord weg.
De weg waar we langs kajakken is de enige toegangsweg tot Isjafjordur. Tussen november en april hebben de afgelopen jaren veel dodelijke ongelukken plaatsgevonden door lawines en vallend gesteente en rotsblokken, dus nu is besloten om voortaan in deze maanden de weg volledig af te sluiten wat betekent dat de inwoners van Isjafjordur maandenlang zijn ingesloten door het ijs en hier in isolatie leven, afgesloten van de buitenwereld.
Al veel te snel naar onze zin komen we weer terug bij ons begintpunt. Arthur 'parkeert' de kajak behendig achteruit in waar we op het droge worden gesleept om uit te kunnen stappen.
Onze jassen zijn behoorlijk nat geworden dus gaan we gauw weer terug met de tender naar het schip.

In de middag zoeken we ons plekje weer op in het kraaienest waar we een prachtig uitzicht hebben op het fjord.
De tenders varen af en aan om de passagiers van en naar de wal te brengen.
Arthur kijkt de kwalificatie op zijn laptop en ondertussen ben ik een kaartje aan het borduren.
Om 19.00 uur is de sailaway en luid toeterend nemen we afscheid van Isafjordur.
In de verte zien we een klein groepje walvissen (bultruggen) maar het is eigenlijk te ver weg om ze goed vast te kunnen leggen op de camera.
Als we net na zonsondergang naar onze hut willen gaan, zien we opnieuw het noorderlicht.
De weersomstandigheden zijn deze hele cruise al goed en elke dag hopen we erop, maar het is en blijft toch echt een mooi groot cadeau van Moeder Natuur.
En wat pakt ze vanavond geweldig uit! De verlichting aan boord wordt gedempt zodat het noorderlicht zo helder mogelijk kan worden waargenomen.
We staan met vele mensen op het dek maar toch is het adembenemend stil tijdens dit prachtige lichtspektakel.
Het is opnieuw een magische ervaring. Het groen en paars wisselen elkaar af en dansen door de lucht.
Wat een geweldig schouwspel! Ook aan deze heerlijke dag komt een eind en moe maar meer dan voldaan stappen we ons bed in en zal het schip ons naar Reykjavik voeren.

1. Leo:
    5 september 2022
    Wauw 🤩 wat een geweldig uitje! En je vertelt het zo goed dat we het bijna hier mee beleven. En dat noorderlicht blijft iets magisch, zou het graag eens willen zien! Geniet van al het moois dat jullie zien!
  2. Jelma:
    12 september 2022
    Prachtige verhalen. Ben erg benieuwd naar de natuur foto´s. Fotoboek wordt gemaakt?