2 dagen Reykjavik, IJsland

6 september 2022 - Reykjavík, IJsland

Zondag 4 september 2022

We komen al vroeg aan in Reykjavik. Vandaag belooft het weer een mooie dag te worden, het is wel bewolkt maar voor IJslandse begrippen is het zelfs warm, het is ongeveer 16 graden. Na het aanmeren wordt het schip al snel vrijgegeven door de IJslandse autoriteit. Vandaag hebben we een lange dagtour op de planning staan. Omdat we dit keer "overnight" zijn en we pas maandagmiddag hier vertrekken hebben we dus geen haast om weer op tijd op het schip terug te komen. We worden opgehaald bij de cruiseterminal door een shuttlebus die ons naar het beginpunt van de tour zal brengen. We rijden door het centrum van Reykjavik waar het erg druk is maar al snel laten we de drukke stad achter ons en komen we na een rit van anderhalf uur bij het Nationaal Park "Pingvellir". Hier kijken we via een platform uit over de 2 tektonische platen die vroeger de continenten Eurasian en America met elkaar verbonden. Door de vele erupties in dit vulkanische gebied zijn de aardplaten in honderden jaren zover uit elkaar geschoven dat er een kloof is ontstaan tussen de beide aardlagen. Elk jaar scheurt deze 2 centimeter verder. We lopen een aantal kilometers in niemandsland, omgeven door de Eurasianplaat links en de Amerikaanse plaat rechts. Het is een bijzondere gewaarwording om hier te lopen. Na veel foto's te hebben genomen gaan we weer de bus in, richting de geisers. Er zijn nog heel veel warmwaterbronnen (hotsprings) actief in dit gebied en overal in de bergen zie je de stoom hangen. Er zijn in dit gebied nog maar enkele geisers actief. De gids weet ons er een aantal mooie verhalen over te vertellen maar natuurlijk willen we dit met eigen ogen zien! We stoppen bij een park met meerdere hotsprings en 1 geiser. Het ruikt sterk naar zwavel, het borrelt, suist en sist ennu is het wachten tot de geiser gaat spuiten. We hoeven niet lang te wachten: in korte tijd spuit de geiser meerdere keren achter elkaar. De ene keer hoger dan de andere keer maar het is een fantastische belevenis. Het geluid is niet te beschrijven, de kracht waarmee het water omhoog wordt gespoten is enorm. We moeten wel op afstand blijven, de geiser en de hotsprings kan wel 80 tot 120 graden warm worden. Bij elke keer dat de geiser spuit, wordt de zwavellucht even heel sterk. De reacties van de mensen om ons heen zijn geweldig: minutenlang, soms wel 10 minuten staat iedereen met de camera in de aanslag maar het geluid dat vrijkomt bij het spuiten is zo hard, dat de meeste mensen achteruit springen en vergeten een foto te maken. Na dit mooi te hebben mogen ervaren gaan we naar de grootste waterval in deze regio. De waterval heet: Gullvossi. Gull betekent goud en fossie water. We gaan lopend een heel stuk naar beneden maar zelfs vanuit de verte is het enorme geweld van de waterval te horen. Ze dendert werkelijk tussen de hoge steile rotswanden door. De hoeveelheid van het water dat werkelijk naar beneden dendert is enorm: elke seconde zou er een wedstrijdbad gevuld kunnen worden! We kunnen elkaar nauwelijks verstaan door het geluid en de kracht van het water maar eigenlijk zijn we ook sprakeloos door deze overweldigende kracht. De IJslanders zijn erg bijgelovig en geloven vooral in sages over trollen en elfen. Overal in IJsland zit dus een betekenis achter en onze gids weet het ons allemaal in vloeiend Engels te vertellen. We hadden daar wel uren wilen blijven maar ook aan deze geweldige tocht komt een eind. We gaan met de bus over de snelweg terug. Dat wil zeggen: een geasfalteerde rijweg zonder bermen,zonder vangrails en waar op elk moment gewoon zomaar een schaap over kan steken. Af en toe moet de buschauffeur dan ook flink in de ankers maar hij zet ons weer veilig bij het schip af. We eten nog wat en kruipen dan al vroeg onder de wol: moe van alle indrukken en vermoeid door het vele lopen van de afdalingen en dus ook weer omhoog.

1. Leo:
    6 september 2022
    Wat een geweldig verhaal 🤩. Dit zijn ervaringen om nooit te vergeten. We kijken uit naar alle foto’s!
  2. Leo:
    6 september 2022
    Weer n TOP verslag, dank!
  3. Hama:
    6 september 2022
    Wat zijn jullie een fantastise cruise aan het maken. Wens jullie nog heel veel plezier en mooie uitstapjes.